Ми розповімо про дивовижний транспорт на якому із задоволенням каталися українці – експрес Люксторпеда, який ходив на Галичині у 1930-их.
До нас не дійшло жодного взірця люксторпеди, однак є світлини з її зображенням, які дивують і сьогодні.
Стаття "Хюндай" 80-літньої давності, яка була опублікована у "Леополісі", додатку до газети "Високий Замок" 9 серпня 2012 року
Lux-torpeda була так званою "автомотрисою" - вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній "Укрзалізниці" такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама "торпеда" теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.
Індексація пенсій у 2025 році буде не для всіх: хто опиниться за бортом підвищень
Розмір виплат зміниться: що чекає на пенсіонерів у 2025 році
Пенсіонери ВПО можуть отримати солідну надбавку: що для цього потрібно
Пенсіонерам "навісять" новий фінансовий тягар: ніяких пільг не чекайте
Середня швидкість люксторпеди сягала 100-105 км/год., а на прямих ділянках вона могла розганятися аж до 120 км/год! Таким чином, виїжджаючи о 5.55 з Коломиї, вже о 8.00 люксторпеда прибувала до Львова – 195 км долала за 2 год. 5 хв. Зараз поїзд "Київ-Чернівці" долає її за 4,5 годин.
Існують згадки про те, що коли раніше в Тернополі, та й у Львові також, якщо хотіли описати щось надзвичайне і чудове, казали "люксторпеда".
Так, коли по всьому світу ще диміли паровози, німці та австрійці вже переходили на рейкові автобуси з двигунами внутрішнього згоряння. Інженери новоствореного у 1926 році РКР (Польська державна залізниця) дійшли висновку, що такі поїзди є значно дешевшими в експлуатації та здатні розвивати чималу швидкість. У 1933 році в Австрії купили одну "автомотрису".
Випробування пройшли вдало, але держава вчинила дуже розсудливо – замість того, аби купити ще кілька, придбала права на виробництво. Після цього фабрика Fablok у Хшанові (Західна Галіція) взялася за роботу й виготовила п’ять люксторпед та значну кількість інших автомотрис з хорошими технічними показниками.
Усі шість люксторпед базувалися в Кракові та Львові. З галицької столиці вони обслуговували п’ять маршрутів – до Борислава, Коломиї, Тернополя, а також на курорти – в гірські столиці лемків та гуралів – Криницю й Закопане. Ще один рейс з’єднав Тернопіль, Чортків та Запіщики.
Прибуваючи на станцію, люксторпеда привертала загальну увагу своїм надсучасним аеродинамічним дизайном та відсутністю стовпа диму – такий собі автобус-лімузин довжиною 22 метри В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі "люкс-торпеда" була еталоном швидкості, комфорту і шику. Правда, і коштувало задоволення недешево – близько 40 злотих при тодішній середній зарплаті 200-250.
На жаль, Друга світова війна призупинила славну- історію люксторпед. Чотири з них розбомбили у депо. Дві вціліли в часи нацистської окупації – з табличками "Тільки для німців" їх використовували як спеціальний транспорт – Зопбеггиде для апаратників Дистрйкту Галіція. У 1945 році Червона армія передала їх Польщі у знищеному стані. У 1954 році обидва вагони розпиляли на металобрухт. Так завершилася славна історія люксторпед.
Нагадаємо, яким був перший позашляховик Porsche.
Як повідомляв портал "Знай.uа", у Польщі вперше стали використовувати нафту для освітлення вулиць. Нафта надходила з району Карпат.
Також "Знай.uа" писав, про 10 найдивніших винаходів з минулого.